Poängen med reklamprodukter är ju att göra reklam och därför är det viktigt att man ger bort saker som kunder och kollegor verkligen kommer att ha användning för. Om de använder produkterna länge gör de reklam längre och når dessutom ut till en publik som man själv annars kanske inte kommit åt.

Ger man reklamprodukter som inte passar kan resultatet däremot bli det motsatta. Om du till exempel ger massor av reklamgodis till ett gym eller en sportaffär, så är det inte så säkert att det kommer uppskattas lika mycket som om man hade givit dem snygga träningskläder. Kläderna blir däremot säkert så uppskattade att de kommer att användas länge i gymmet, vilket i sin tur leder till att andra ser dem och därmed uppmärksammar ditt företags namn! Samma sak gäller allt som kan användas under träning, som sportflaskor, pannband och solglasögon.

Som i de flesta fallen när det handlar om marknadsföring, är det därför viktigt att man tänker på sin målgrupp och dess användningsområden. En reklampenna kan bli så mycket mer än en enkel penna om man, förutom sin logo och kontaktinformation, trycker en linjal eller en färgkarta på den. Kan detta bli en mer perfekt gåva till en arkitekt, en sybehörsbutik eller en färgaffär?

Man kan också ge gåvor som mer indirekt relaterar till ditt företag och kundens behov. Något så universellt som ett paraply behövs ju då och då av precis alla människor, och tillverkar man ett snyggt paraply kan man räkna med både glada användare och en omgivning grön av avund när himlen plötsligt öppnar sig. Det finns många produkter som alla har glädje av oavsett ålder, yrke och hobbies som pennor, handdukar och t-shirts, och ju snyggare man gör dem desto mer kommer de att användas. En enorm logo betyder inte nödvändigt bättre reklam medan en snygg design alltid framstår som attraktiv.