Bland det stora urvalet med bra, snygga och praktiska reklamprodukter som idag går att tillgå kan det vara svårt att välja vilken typ som passar bäst. För att fatta rätt beslut bör man dels ta mottagaren av produkten i beaktande, dels vad man som företag vill förmedla med den. Om reklamprodukten går hand i hand med det den gör reklam för blir effekten av den dubbel så därför är det bra att ta sig en ordentlig funderare på detta. Är man ett företag som sysslar med produkter mot rökning kanske det inte är världens bästa idé att ge bort gratis tändare med ens logo!

Så hur skall man tänka? I vissa fall är svaret ganska uppenbart. Har man en butik där man säljer kaffe kan det knappast bli bättre om man delar ut kaffekoppar. Är man ett sportföretag eller ett gym så passar ju träningskläder jättebra. En resebyrå kan låta trycka trevliga kepsar som skyddar bra mot solen när kunden njuter av sin semester!

Men vad gör man om man är ett försäkringsbolag? En dating-agentur eller en djuraffär? Finns det då produkter som passar ens profil och budskap? Ja, visst gör det det men här måste man verkligen tänka på sin målgrupp. Om man till exempel har en butik som säljer djurtillbehör, godis eller spikar så kan man låta trycka trevliga t-shirts med motiv som passar perfekt: en gullig katt, en frestande skumbanan eller ett torn av spikar. Gör med andra ord motivet trevligt och roligt för ögat, så kan du inte hamna fel.

Du kan också matcha ditt företag med din målgrupp genom att ge dem sådant som de säkert kommer att kunna dra nytta av. Om du till exempel säljer vandrarkängor är en termos perfekt eftersom dina kunder med allra största säkerhet älskar att vandra. Har du en singel-bar kanske ett litet block med penna passar så att folk kan utbyta nummer smidigt och enkelt. Se till att produkterna passar dina kunder och potentiella klientel så kommer de snart betala sig själva!