När man ger en reklamprodukt till en medarbetare, en klient eller potentiell kund så vill man att personen i fråga skall glädjas och vilja använda den så mycket som möjligt. Undersökningar har visat att reklamprodukter som är av bra kvalitet och som är användbara, marknadsför företag vidare på ett mycket effektivt sätt. Till och med bättre än genom mer traditionella sätt som annonser och broschyrer. Det säger sig egentligen självt; om man ser en produkt användas mycket och länge gör det ju inte bara användaren glad utan ger dessutom ditt namn ett vidare steg in på marknaden då det betraktas av andra.

Olika produkter passar olika bra beroende på årstid och därför kan det vara bra att ge bort profilreklam i form av olika typer, så att kunden alltid använder saker med ditt företags namn på. På vintern kan en tjock jacka, en toppluva eller en isskrapa vara mycket användbart medan man inför sommaren snarare bör dela ut produkter som T-shirts, solglasögon, sportflaskor och badhanddukar.

Eftersom man under en och samma dag kan gå igenom ett flertal väderleksförändringar i Sverige, kan det också vara bra att inkludera ett par produkter som kan komma till användning året runt, som paraplyer, termosar och regnrockar. Detta får dig att framstå som både praktisk och omtänksam och kunden kommer att vara dig evigt tacksam när han eller hon plötsligt fastnat mitt i ett skyfall.

Man kan ge dessa gåvor flera gånger om året eller som en stor present vid ett speciellt tillfälle, som jul eller födelsedag. Eller varför inte kombinera en allround produkt med någonting som passar för just en specifik årstid, som till exempel en sommarjacka och ett paraply eller en tjock toppluva och en termos. Ett är säkert, produkterna kommer alltid att uppskattas och ditt företag kommer att få både positiv feedback och glada kunder och kollegor.